Kwaliteit

Om te voldoen aan het leveren van kwaliteit:

  • Sta ik ingeschreven in het BIG-register, de wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (www.bigregister.nl). Alleen wie in dit register is ingeschreven, mag de door de wet beschermde titel voeren.
  • Tevens ben ik geregistreerd in het Centraal Kwaliteitsregister (CKR) van het KNGF.
    Dit is een registratie die garant staat voor actuele bij- en nascholing van uw fysiotherapeut.

Privacyreglement

Uw fysiotherapeut houdt, om uw behandeling zo goed mogelijk uit te kunnen voeren een registratie bij van uw medische en administratieve gegevens. Op deze registratie is de wet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Deze wet bevat regels met betrekking tot het doel van de registratie, de aard van de gegevens die worden geregistreerd, het beheer van de gegevens, de personen die toegang hebben tot die gegevens en het inzagerecht van de patiënt. In het geval van verstrekking van uw gegevens aan derden, zoals verwijzers, andere (para)medische disciplines of anderszins vragen wij uw nadrukkelijke toestemming.

Welke gegevens verzamelen wij van u?

  • NAW gegevens, telefoonnummer(s), e-mailadres
  • BSN nummer, geboortedatum, nummer legitimatiebewijs, gegevens van uw zorgverzekering
  • Gegevens uit fysiotherapeutische anamnese en onderzoek, inclusief vragenlijsten en meetinstrumenten en gegevens over de inhoud en het verloop van het behandeling.
  • Gegevens en verslagen van uw verwijzer of andere (para) medische hulpverleners die van belang zijn voor uw behandeling

Bent u verplicht tot het verstrekken van deze gegevens?
U beslist zelf of en welke gegevens wij van u mogen verzamelen. 
Helaas kunnen wij zonder de verstrekking van uw gegevens geen behandelplan voor u maken.

Bewaartermijn
Uw gegevens worden gedurende de wettelijke termijn voor het bewaren van medische gegevens 15 jaar bewaard.

Beveiliging van uw gegevens
Uw gegevens verzamelen wij met het programma Fysio Logic. Zij dragen zorg voor de beveiligde opslag van uw gegevens binnen de grenzen van de EU. Het software systeem is beveiligd tegen ongewenst gebruik middels een wachtwoord dat uitsluitend bij uw therapeut bekend is.

Uw rechten

  • U heeft het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.
  • U heeft het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).
  • U heeft het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.
  • U heeft het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven.
  • U heeft het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.
  • U heeft het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.
  • U heeft het recht om eerder gegeven toestemming voor het verstrekken van gegevens aan derden in te trekken.
  • Als u gebruik wilt maken van een van deze rechten dan kunt u dit aan mij kenbaar maken.

Dhr. F.J.M. Kuikman is verantwoordelijk voor de naleving van de AVG door Kuikman fysiotherapie. Dit is tevens de persoon die u kunt aanspreken bij twijfel of vermoeden tot oneigenlijk gebruik van uw gegevens. In geval van vragen en problemen, kunt u zich tot hem wenden.

U kunt zich met een klacht ook wenden tot de daarvoor bevoegde autoriteit. Dit is beschreven in ons klachtenreglement. Ook heeft u het recht tot het indienen van en klacht over de verwerking van uw persoonsgegevens bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Bejegening

Voor de omgang met en het behandelen van de cliënt zijn er ook een aantal richtlijnen opgesteld volgens welke de praktijk werkt. De officiële richtlijnen zijn op de praktijk beschikbaar.

  • De werkwijze voor de behandeling van de cliënt wordt voorafgaand aan de behandeling uitgelegd. Hierbij zal worden aangegeven welke handelingen er verricht gaan worden. Als er bezwaren bestaan tegen de handelingen dient de cliënt dit onmiddellijk aan te geven.
  • Indien er door bijv. geloofsovertuiging bepaalde handelingen en of vormen van behandelingen bezwaar bestaat dient de cliënt dit bij de eerste afspraak kenbaar te maken zodat de behandelende fysiotherapeut kan oordelen of de cliënt behandeld kan worden.
  • Als een cliënt er bezwaar tegen heeft om door een fysiotherapeut van een andere sekse behandeld te worden dient dit voor het eerste consult aangegeven te worden.
  • De behandeling geschiedt over het algemeen in een afgescheiden ruimte waarin alleen de fysiotherapeut en cliënt aanwezig zijn. Alleen bij groepstherapie zullen meerdere mensen in dezelfde ruimte aanwezig zijn.
  • Als er derden (bijv. een stagiaire) bij de behandeling aanwezig zijn, zal vooraf toestemming aan de cliënt gevraagd worden.
  • De fysiotherapeut, en eventuele begeleiders, dienen zich tegenover de cliënt respectvol te gedragen en informaliteit, die niet gewenst is, achterwege te laten.
  • Als er situaties ontstaan die niet gewenst zijn zal in overleg met cliënt en fysiotherapeut een andere fysiotherapeut ingezet of de behandeling beëindigd worden.
  • Besproken onderwerpen met de cliënt blijven vertrouwelijk en zullen niet met derden besproken worden.
  • Indien u van mening bent dat de praktijk niet op de juiste manier met uw gegevens omgaat kunt u dit, via de geldende klachtenregeling binnen de praktijk, kenbaar maken.

Klachtenregeling

U mag ervan uitgaan dat elke fysiotherapeut z’n vak zo goed mogelijk uitoefent. Heeft u toch klachten over de behandeling of de manier waarop uw fysiotherapeut met u omgaat, dan is het goed om dat kenbaar te maken. Voor uzelf, voor andere patiënten en voor de kwaliteit van de fysiotherapie. Om te beginnen is het de moeite waard om een gesprek aan te gaan met uw fysiotherapeut. Als u zich daar zekerder bij voelt, kunt u een bekende uit uw familie- of vriendenkring vragen hierbij aanwezig te zijn. Ook kunt u via het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) een bemiddelingsgesprek aanvragen. Levert een bemiddeling niet het gewenste resultaat op of ziet u op tegen de confrontatie met uw fysiotherapeut, dan kunt u ook het informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) inschakelen. Voor het IKG bij u in de regio kunt u terecht bij het Landelijk informatiepunt voor Patiënten.

Een klacht indienen, hoe werkt dat?

Levert een gesprek of een bemiddelingsgesprek niet het gewenste resultaat op, dan kunt u gebruik maken van een klachtenprocedure. Er zijn drie instanties, waar u met uw klacht terecht kunt:

  • de Klachtencommissie van het KNGF
  • de Commissie van Toezicht van het KNGF
  • het Regionaal Tuchtcollege van de overheid

In alle gevallen behandelt een onafhankelijke commissie uw klacht. De behandeling van de klacht is kosteloos, uitgezonderd de (eventuele) kosten van bijstand. De bevoegdheid om maatregelen te nemen verschilt echter per commissie. Vanzelfsprekend gaan alle commissies zeer zorgvuldig en vertrouwelijk met uw klacht om.

Schriftelijk indienen

Een klacht moet altijd schriftelijk worden ingediend door u als patiënt of, wanneer het om een kind gaat, door de ouders of verzorgers. Iemand kan ook namens u een klacht indienen, als u diegenen daartoe gemachtigd heeft. Anonieme klachten kunnen niet in behandeling worden genomen. Omschrijf uw klacht zo duidelijk mogelijk en vermeld uw eigen naam en adres, evenals de naam en het privé- of praktijkadres van de fysiotherapeut. Stuur de brief naar de instantie die uw klacht het beste kan behandelen.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van een bemiddelingsgesprek of heeft u vragen over hoe en bij welke instantie een klacht het beste kan worden ingediend? Neem dan contact op met een van de onderstaande organisaties:

  • Ledenadvies KNGF, Postbus 248, 3800 AE Amersfoort, tel. 033-4672929
  • Landelijk Informatiepunt voor Patiënten, Postbus 9101, 3506 GC Utrecht, tel. 030-2661661